Linkki Suomen Yritysmyynti Oy:n englanninkielisille sivuille

Case Digitarvike Oy


Oululainen menestystarina

Kameratarvikkeita myyvä Digitarvike Oy sai alkunsa vuonna 2005, kun oululainen harrastajavalokuvaajaryhmä huomasi, että oli vaikea tilata tarvikkeita Suomesta. Kotoa alkanut yritys on ollut nousujohteinen alusta saakka, mutta viimeisimmät vuodet ovat olleet suorastaan nousukiitoa.

- Vuonna 2005 elettiin aikaa, jolloin nettikaupat olivat vasta aluillaan. Tilailimme tavaraa ulkomailta ja huomasimme että suomalaiselle verkkokaupalle olisi tarvetta, taustoittaa Janne Rajala, 43, Digitarvikkeen perustajajäsen. 

Firma aloitti toiminimellä. Kun myynti kasvoi, yritys muutettiin osakeyhtiöksi. Nousu oli alussa maltillista, mutta viimeiset viitisen vuotta ovat olleet ison kasvun aikaa. Vuonna 2019 liikevaihto ylsi 5,2 miljoonaan euroon ja tulosta syntyi yli 800 000 euroa. 

Menestyksen salaisuus

- Olemme alusta saakka olleet kiinnostuneita ja innostuneita alamme tuotteista. Pyrimme aina siihen että asiakaspalvelijana toimii henkilö, joka oikeasti pystyy antamaan tietoa. Suurilla firmoilla asiakaspalvelu kyllä toimii, mutta tuotetietoa ei välttämättä ole, kertoo Janne. 

Toimivan asiakaspalvelun lisäksi Digitarvikkeella on selkeä ja informatiivinen verkkokauppa. Tuotteita on helppo tilata. Myös verkkolöytyvyys on kunnossa. Kivijalkaliike sijaitsee Oulussa, mutta postilinjat ovat nopeat kaikkialle Suomeen. 

- Olimme viime perjantaina messuilla Helsingissä. Asiakas halusi tuotteen, jota meillä ei ollut mukana. Hän tilasi sen verkkokaupastamme. Seuraavana päivänä asiakas tuli kiittämään nopeasta toimituksesta, tuote oli saapunut. Oulusta on yllättävän nopeat postilinjat, kertoo Janne. 

Uusi omistuspohja

Syksyllä 2019 Janne päätti myydä yrityksensä. Päällimmäinen tarkoitus oli saada uuden omistuspohjan kautta vetoapua yrityksen johtamiseen, koska toiminta oli kasvanut laajaksi. 

- Olin lähdössä työmatkalle Kiinaan kun Suomen Yritysmyynnin edustaja teki lupauksen, että he ovat löytäneet ostajan, kun tulen takaisin. Olen aina ollut varovainen uskomaan sellaista mikä ei ole tapahtunut. Mutta kun palasin, edustaja esitteli useamman ostajaehdokkaan. Yhden kanssa saimme sitten kaupan maaliin. 

Janne kertoo että oli yllättynyt miten helposti kaupanteko sujui, koska oli kuullut tapauksista, joissa myynti oli kestänyt vuosia. 

- Suomen Yritysmyynti toimi kaupanteossa kokeneena asiantuntijana. Näen yritysvälittäjän edunvalvojanani. Yrityskauppa on prosessi, jossa täytyy ottaa huomioon monia asioita. Välittäjällä on myös lakimies, joka katsoo että asiat menevät laillisesti. 

Nyt vuonna 2020 yrityksellä on uusi pääomistaja. Jannella on yhä osuus yhtiössä ja hän jatkaa yhtiön palveluksessa. Mutta hän on kuitenkin vähemmällä painolla arjessa mukana. 

- Aion jäädä tekemään yritykseen sellaisia asioita, jotka kiinnostavat. On tämä niin mukavaa hommaa. En kuitenkaan aio antaa enää ihan kaikkia voimavarojani, sillä aika on tärkeä asia, päättää Janne.

Janne Rajala, Digitarvikkeen perustajajäsen. KUVA: PASI SALOKANNEL
Takaisin